Wat leuk dat je er was! Benieuwd naar meer?

Wat leuk dat jij er ook bij was in het prachtige AFAS-theater op 8 juni. We hopen dat de herinneringen aan de dag nog mooi levend zijn en dat je ook de sheets inmiddels hebt ontvangen.

Op deze pagina alvast wat leuke materialen die het boek 'De oplossingenmachine' - dat je mee hebt gekregen - omkleden. En ook onderaan wat mooie filmpjes om het gevoel soms weer even terug te kunnen halen. 


Bij de rubriek 'Aan de slag' vind je nog meer materiaal voor bij en na het lezen van De oplossingenmachine. Veel plezier!! Groet, Wouter

Werkplaat, inspirerende filmpjes, ons nieuwe boek en een kaartje voor aan de muur.

Kaartje voor aan de muur

Ja, op je bureau mag natuurlijk ook! Hier vind je een pdf-bestand van een dubbelzijdig A6-kaartje met twee belangrijke patronen uit het boek De oplossingenmachine.

Werkplaat voor een goed gesprek

Met wie zou jij nu eens dat goede gesprek willen voeren over de Oplossingenmachine? Binnen je team? Met je financier? Of juist met een (interne) klant? Wellicht kan deze plaat je helpen.


Op 'Aan de slag' zijn nog veel meer praatplaten en A6-kaartjes te vinden.

Bespreek het boek eens met een aantal collega's!

Een leuke manier voor een goed vervolg in je eigen organisatie is misschien wel het bespreken van het boek De oplossingenmachine met een aantal collega's. Staat ook vol met oefenmateriaal.

Inspirerende filmpjes

Calimero staat op

Prachtig filmpje over Calimero die gaat staan! En hoe lastig het is voor de Oppakker om niet in te grijpen... Fragment uit de film Ray over het leven van de beroemde blinde pianist Ray Charles.

De afpakker laat het los

David Marquet was kapitein op een nucleair aangedreven onderzeeĆ«r. Hij kwam in een situatie waarin hij zich helemaal moest overgeven op het vakmanschap van de bemanning en het veranderde zijn perspectief op leiderschap voor altijd. 

Waarom Brave Hendrik ook wel heel aantrekkelijk is...

Het volgen van de bestaande oplossing geeft je soms een veilig en beschermt gevoel. Maar ten koste van wat? Als je daardoor contact kwijtraakt met je eigen stem - of als je dan dingen gaat doen die niet passen bij wat de klant van ons vraagt. Is het die prijs dan waard?

Kleine greep uit onze betaalde toolkit

(Soort reclame - je kunt gewoon doorscrollen)

Het werkelijk vraagstuk verdwijnt uit het zicht

In het boek De oplossingenmachine beschrijven we een aantal bijeffecten van het patroon waarin we spannende vraagstukken (hoe hou je verkeer veilig) vertaald naar kant en klare oplossingen (crossmotoren mogen in Amerika niet op 'the high way'). Maar wat er dan snel gebeurt is dat de letter van de wet, de geest van de wet naar de achtergrond verdringt... Al ligt deze er wel heel erg dik bovenop (of vliegt ie er nu juist vooral overheen?

De kracht van het willen

Als we de loyaliteit van klanten willen vergroten dan kunnen we weer nieuwe werkprocessen organiseren die mensen moeten uitvoeren. Maar we kunnen ook een uitnodiging doen aan een ieder om er op een eigen manier invulling aan te geven...