De lezing bijgewoond? Benieuwd naar meer?

Wat leuk dat je bij een van onze lezingen aanwezig bent (geweest) en de QR-code hebt gescand! Hieronder vind je een paar kleine handreikingen om nog even iets langer in de sfeer van onze lezing te blijven hangen en er misschien wel iemand in mee te nemen die er niet bij kon zijn.


Bij de rubriek 'Aan de slag' vind je nog meer materiaal voor bij en na het lezen van ons boek.

Werkplaat, inspirerende filmpjes, ons nieuwe boek en een kaartje voor aan de muur.

Kaartje voor aan de muur

Ja, op je bureau mag natuurlijk ook! Hier vind je een pdf-bestand van een dubbelzijdig A6-kaartje met twee belangrijke patronen uit het boek De oplossingenmachine.

Werkplaat voor een goed gesprek

Met wie zou jij nu eens dat goede gesprek willen voeren over de Oplossingenmachine? Binnen je team? Met je financier? Of juist met een (interne) klant? Wellicht kan deze plaat je helpen.


Op 'Aan de slag' zijn nog veel meer praatplaten en A6-kaartjes te vinden.

Lees het boek zelf!

De leukste manier voor een goed vervolg op onze lezing is ongetwijfeld het lezen van het boek De oplossingenmachine zelf. Zo op papier hebben we natuurlijk alle tijd gehad om wat langer stil te staan bij thema's en noemen we nog heel veel meer leuke voorbeelden. Misschien wel tof om het samen met een aantal collega's eens te bespreken! Staat ook vol met oefenmateriaal.

Inspirerende filmpjes

Calimero staat op

Prachtig filmpje over Calimero die gaat staan! En hoe lastig het is voor de Oppakker om niet in te grijpen... Fragment uit de film Ray over het leven van de beroemde blinde pianist Ray Charles.

De afpakker laat het los

David Marquet was kapitein op een nucleair aangedreven onderzeeĆ«r. Hij kwam in een situatie waarin hij zich helemaal moest overgeven op het vakmanschap van de bemanning en het veranderde zijn perspectief op leiderschap voor altijd. 

Waarom Brave Hendrik ook wel heel aantrekkelijk is...

Het volgen van de bestaande oplossing geeft je soms een veilig en beschermt gevoel. Maar ten koste van wat? Als je daardoor contact kwijtraakt met je eigen stem - of als je dan dingen gaat doen die niet passen bij wat de klant van ons vraagt. Is het die prijs dan waard?

Kleine greep uit onze betaalde toolkit

(Soort reclame - je kunt gewoon doorscrollen)

Het werkelijk vraagstuk verdwijnt uit het zicht

In het boek De oplossingenmachine beschrijven we een aantal bijeffecten van het patroon waarin we spannende vraagstukken (hoe hou je verkeer veilig) vertaald naar kant en klare oplossingen (crossmotoren mogen in Amerika niet op 'the high way'). Maar wat er dan snel gebeurt is dat de letter van de wet, de geest van de wet naar de achtergrond verdringt... Al ligt deze er wel heel erg dik bovenop (of vliegt ie er nu juist vooral overheen?

De kracht van het willen

Als we de loyaliteit van klanten willen vergroten dan kunnen we weer nieuwe werkprocessen organiseren die mensen moeten uitvoeren. Maar we kunnen ook een uitnodiging doen aan een ieder om er op een eigen manier invulling aan te geven...