Een goed begin is het halve werk. Hoe kan een nieuwe collega zich echt welkom voelen, begrijpen waar de organisatie voor staat en lekker en betekenisvol aan de slag gaan? Steeds meer organisaties besteden meer aandacht aan het zgn ‘onboarding’. Een mooie kans ook om gelijk te benadrukken waar het écht om gaat.
En dan de praktijk: Op dag 1 word je welkom geheten in de systeemwereld van je nieuwe werkgever. Je wachtwoord, je laptop, de belangrijkste registratiesystemen, planning, procedures enzovoort. Soms zelfs een cursus door de ‘superusers’. De hele oplossingenmachine wordt over je uitgestort.
Wat vertellen we daarmee? Onbedoeld dat de systemen het belangrijkst zijn? Terwijl we vooral vanuit de bedoeling willen werken in de leefwereld?
De eerste indruk is belangrijk. Dus waar en hoe mensen welkom worden geheten doet ertoe. In de systeemwereld of vanuit de bedoeling in de leefwereld.
Stel je eens voor: wat als je je een week of maand lang zonder systeemwereld zou moeten inwerken? Geen inlogcodes, geen beeldscherm, enzovoort.
Alleen menselijk contact.
(En daarna: oja, we hebben ook nog wat hulpmiddelen…)